خانه هوشمند ، رویای دیروز، نیاز امروز

این وبلاگ به معرفی خانه هوشمند و تکنیک های مربوط به هوشمند سازی می پردازد.

خانه هوشمند ، رویای دیروز، نیاز امروز

این وبلاگ به معرفی خانه هوشمند و تکنیک های مربوط به هوشمند سازی می پردازد.

هوشمندسازی فضا

در دنیای امروز با تکیه بر تکنولوژی ها و حضورامکانات مختلف برای مدرن شدن، در کنار هزینه های بالای انرژی و لزوم حفظ این منابع، ایجاد خانه هوشمند و هوشمند سازی سازمان ها و مکان های مختلف می تواند بخشی از این نیازها را پوشش دهد.

هوشمند سازی خانه های به روش ها و در سطوح مختلف می تواند قابل انجام باشد. دراینجا تعدادی از این امکانات و ویژگی ها آورده شده است.

- روشنایی اتوماتیک

- اعلام سرقت

- اعلام حریق

- اعلام نشت گاز

- شیر برقی گاز

- کنترل تردد

- قفل های دیجیتال

- کنترل از راه دور

- تلفن کننده (تلفن خودکار به مراکز امداد رسان در خصوص سرقت، حریق، نشت گاز، قطع و وصل برق)

- ایجاد سناریو ویژه کاربرد برای زمان های حضور یا عدم حضور

- منشی تلفنی 

قفل دیجیتال هتلی


با ابداع قفل های دیجیتال و توانایی آنها در ایمن ساختن فضاها، این نوع قفل ها بویژه در هتل ها بسیار مورد توجه قرار گرفت
قفل دیجیتال هتلی نیازی به کلید ندارد و با کارت های هوشمند قابل باز شدن است. این قفل ها اغلب مجهز به آلارم ورود غیر مجاز و یا شوک الکتریکی هستند.
این قفل ها را می توان به سنسورهای گرما مجهز کرد تا بتوانند آتش سوزی را تشخیص دهند. می توان آنها را به گونه ای تنظیم کرد که از بیرون اتاق باز نشوند و همچنین از داخل اتاق به کنترل از راه دور مجهز هستند. 

ترموستات های فن کویل

از ترموستات فن کویل برای کنترل و تنظیم دمای بخش های مختلف منزل استفاده می شود و می توان به وسیله آنها دمای هر اتاق را بطور جداگانه کنترل کرد.

این ترموستات ها معمولا در سه گروه مختلف با کاربردهای متفاوت ساخته می شوند.

ادامه مطلب ...

قفل رمزی چیست؟


قفل دیجیتال یا رمزی قفلی است شامل n کلید دیجیتالی که هر کدام از کلیدها تنها در دو حالت بسته (۱) یا حالت باز (۰) قرار می گیرد. برای باز کردن این نوع قفل تعداد ۲n حالت گوناگون وجود دارد که تنها یکی از این حالت ها می تواند قفل را باز کند. بنابراین حدس زدن رمز قفل کار ساده ای نیست.

برای مثال اگر تعداد کلیدهای دیجیتال n=3 باشد، 9 حالت مختلف برای حدس زدن رمز وجود خواهد داشت و برای تعداد n بیشتر، پیدا کردن رمز قفل کار سختی خواهد بود و به همین دلیل میزان امنیت این قفل ها بالا است.

آنتن مرکزی

در برخی از ساختمان ها (از جمله هتل ها و برج های مسکونی) تعداد زیادی گیرنده تلویزیونی وجود دارد که اگر قرار باشد همه آنها بصورت مجزا نصب شوند، از نظر فضا مشکل ایجاد می شود و روی زیبایی ساختمان تاثیر خواهد داشت و هم اثر القایی و انعکاسی آنتن ها بر روی هم، روند کارشان را مختل خواهد کرد.
بر همین اساس، در اینگونه ساختمان ها از آنتن مرکزی استفاده می شود.
بدلیل اینکه از یک آنتن مرکزی برای تمام گیرنده ها استفاده می شود، لذا باید تجهیزاتی به کار گرفته شود که به افزایش مقدار سیگنال و توزیع آن کمک کنند. از جمله این تحهیزات می توان به (MATV - MASTER ANTENNA TV) اشاره کرد.