خانه هوشمند ، رویای دیروز، نیاز امروز

این وبلاگ به معرفی خانه هوشمند و تکنیک های مربوط به هوشمند سازی می پردازد.

خانه هوشمند ، رویای دیروز، نیاز امروز

این وبلاگ به معرفی خانه هوشمند و تکنیک های مربوط به هوشمند سازی می پردازد.

ترموستات عصبی مغز انسان





ترموستات در واقع نوعی تنظیم کننده است که بطورمثال برای نگه داشتن دما در بازه مشخصی بکار می رود. اما این تنظیمات می تواند فراتر از دما هم باشد. برهمین اساس دانشمندان عملکرد مغز را هم شبیه ترموستات می دانند. به این شکل که می تواند بین عملکرد موثر خود و پردازش اطلاعات حسی تعادل ایجاد کند.
در واقع عملکرد نورون‌های بازدارنده مغز به این شکل است که در مواقع غیر ضروری، محرک های بصری را غیرفعال کرده و فقط اطلاعات کلیدی و اصلی را ذخیره می کند.
بدلیل اینکه مغز از بالاترین درصد انرژی بدن استفاده می کند، دانشمندان از مدتها پیش تلاش کرده اند که دریابند مغز چگونه می تواند هم به عملکرد موثر خود ادامه دهد و هم به پردازش انبوهی از اطلاعات حسی بپردازد و در نهایت به این نتیجه رسیده اند که سلول‌های بازدارنده قشرمخ مانند ترموستات عمل کرده و با روشی قابل اعتماد، نقش اصلی و پیشرو را ایفا می کنند.

تنظیم دمای خانه با ترموستات هوشمند



گجت ۲۵۰ دلاری جدیدی که تونی فادل به تازگی اختراع کرده است، در خانه هایی کاربرد دارد که از سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی به کمک ترموستات استفاده می کنند. 
این گجت به جای ترموستات معمولی روی دیوار خانه نصب شده و نیازی به تغییر در سیستم تهویه مطبوع ندارد. این ترموستات هوشمند به کمک سنسورهایش بعد از نصب یادگیری اش را شروع می کند و بعد از مدتی می فهمد که دمای مطبوع در سرما و گرما چقدر باید باشد. به علاوه یاد می گیرد زمانی که کسی در خانه نیست چگونه اتلاف انرژی را به حداقل ممکن برساند.

روش‌های تولید ترموستات


1. روش فول اتوماتیک

در این روش ترموستات با استفاده از روبات‌ها طراحی و تولید می شود. به این صورت که فیبر از پیش آماده شده برش خورده، روی آن چاپ سیلک انجام شده و پی سی برد سوراخ می شود. کیفیت محصولات تولیدی به این روش بالا بوده و از ظرافت زیادی برخوردار است.

2. روش نیمه اتوماتیک

آماده نمودن فیبر مدار چاپی، ساخت قطعات پلاستیکی و سفارش قطعات مونتاژ نهائی در این روش توسط کارگر انجام شده و بصورت دستی بسته بندی می شود. همه مراحل حمل و نقل‌ هم به‌غیر از مراحل مونتاژ بر روی تسمه نقاله توسط کارگر انجام می‌شود.

پرده‌ها و سایبان‌های خانه هوشمند

در خانه های هوشمند می توان پرده و سایبان ها را هوشمندانه کنترل کرد. این کار بصورت کنترل خودکار، کنترل سناریو، زمانبندی و یا کنترل دستی امکان پذیراست. سنسورهای نور خورشید در نماهای آفتابگیر ساختمان می تواند موقعیت خورشید را تشخیص داده و زاویه سایبان‌ها را هوشمندانه تنظیم کند. سایه ایجاد شده توسط سایبان‌ها در تابستان می‌تواند تا ۲۰ درصد مصرف انرژی سرمایشی ساختمان را کاهش دهد. همچنین با تنظیم زاویه پرده و سایبان، می توان نور ورودی به ساختمان را تنظیم کرده و در کاهش انرژی روشنایی صرفه جویی کرد.
ترموستات ها ابزاری هستند که به کمک انها می توان سرمایش و گرمایش خانه ها را مدیریت کرد، اما با ابزار ساده تر از جمله تنظیم پرده و سایبان ها هم می شود روی بهینه سازی آنها نقش داشت.

ترموستات های امروزی


ترموستات ها ابزاری هستند برای نگه داشتن دما به میزان ثابت. این ابزار قسمتی از سیستم حرارت مرکزی است که با قطع و وصل کردن عوامل گرمازا می تواند از گرم یا سرد شدن بیش از حد دستگاه ها جلوگیری کند. کاربرد عمده ترموستات ها به طور عمده در دیگ های بخار، آب گرمکن ها، کتری ها، اتومبیل ها، فضاپیماها و سایر دستگاه های حرارتی است.

پیش از این، در ساخت ترموستات ها، از ورقه های نازک فلزی استفاده می شد که با بالا رفتن درجه ی حرارت، ورقه ها منبسط شده و مدار متصل می شد. اما ترموستات های امروزی الکترونیکی بوده و در درجه حرارت خیلی بالا که در آن فلزات ذوب می شوند، قادر به کار کردن هستند.