خانه هوشمند ، رویای دیروز، نیاز امروز

این وبلاگ به معرفی خانه هوشمند و تکنیک های مربوط به هوشمند سازی می پردازد.

خانه هوشمند ، رویای دیروز، نیاز امروز

این وبلاگ به معرفی خانه هوشمند و تکنیک های مربوط به هوشمند سازی می پردازد.

ترموستات در ویکی پدیا

ترموستات یا دماپا، دستگاهی است که برای نگه داشتن دمای یک سامانه در یک محدوده مشخص به کار می‌رود. این کار با کنترل شارش انرژی گرمایی به درون یا بیرون از سامانه صورت می‌گیرد.


ترموستات را می توان در موارد زیر به کار برد:

- دستگاه ها و سیستم های تاسیساتی: ترموستات‌ها در صنعت تاسیسات مکانیکی برای کنترل دمای آب و یا هوا در سیستم‌های ایجاد برودت و حرارت به کار می‌روند. رادیاتورها، دیگ‌ها و فن کویل‌ها عمومی‌ترین دستگاه هایی هستند که برای کنترل دما از ترموستات استفاده می‌کنند.


- خودروها

HVAC در خانه هوشمند

کنترل دمای خانه هوشمند می تواند کاملا در اراده شما باشد. در این خانه ها، تجهیزات سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع خانه را می‌توان حتی در خارج از خانه و از راه دور هم تنظیم کرد. حتی هنگام سفر هم می توان دمای خانه را طوری تنظیم کرد که گیاهان منزل یخ نزنند و یا از گرمای بیش از حد پژمرده نشوند.
خانه هوشمند حتی می تواند تجهیزات HVAC را مدیریت کرده و هزینه‌های انرژی را به میزان چشمگیری کاهش دهند.

نسل جدید خانه هوشمند

خانه های هوشمند جدید با امکانات و ابزارهای خود، توانسته اند با ایجاد محیطی آرام، دلپذیر و امن فضایی مناسب برای ساکنین منازل بوجود آورده و مصرف انرژی را در منازل و ساختمان ها بطرز چشم گیری بهینه سازی کنند. استفاده از این امکانات می تواند تجربه ای متفاوت برای افراد ایجاد کند. امکاناتی از قبیل:

  • -          محصولات بی سیم
  • -          ارتقا ابزارها و امکانات خانه هوشمند به مرور زمان
  • -          امکان صرفه جویی در مصرف انرژی
  • -          افزایش امنیت و خبردار شدن از وضعیت خانه به راحتی
  • -          بهره‌گیری از تکنولوژی روز
  • -          زیبایی- با طراحی زیبا و مدرن محصولات مطابق با هر نوع دکوراسیون

شبیه سازی حضور افراد

خانه هوشمند را می توان به سیستم شبیه ساز حضور افراد مجهز کرد. این سیستم به گونه ای عمل می کند که برای ایجاد امنیت خانه، چراغ ها بصورت رندوم روشن و خاموش می شوند و می توان واحد کنترل رو طوری برنامه ریزی کرد که برای مدت زمان مشخصی چراغ ها روشن بمانند و سپس خاموش شوند.


هنگامی که سیستم روی مد عدم حضور در خانه قرار دارد، درصورت ورود افراد متفرقه و سارقین، ورود آنها توسط سنسورهای درب و پنجره تشخیص داده شده و تمامی چراغ ها بصورت هوشمند روشن شده، پرده ها باز می شوند و آژیر به صدا در می آید.

روش های هوشمند سازی سیستم فن کویل

فن کویل را از طریق اتصال به سیستم مرکزی کنترل خانه هوشمند می توان هوشمند کرد. برای این کار سه روش وجود دارد.

اول: در روش اول، دو شاخه برق دستگاه فن کویل به پریز هوشمند RF متصل شده و بوسیله ریموت کنترل قابل روشن و خاموش شدن است. همچنین فن کویل به واحد کنترل آپارتمانی و یا دستگاه کنترل گرمایشی یگانه و یا چندگانه متصل بوده و طبق برنامه ریزی دلخواه می تواند کنترل و یا تنظیم شود.
دوم: کنترل آپارتمانی و کنترلر سیستم گرمایشی در این روش، به ترموستات اتاقی RDF وصل شده و از این طریق فن کویل را کنترل می کنند.
سوم: در این روش، واحدی که کنترل آپارتمان را بر عهده دارد، بطور مستقیم به فن کویل متصل شده و کنترل می شود.